Vyhledávání

Kontakt

Agentura JAPA

Ke Skalce 307
267 42 Broumy

+ 420 724 302 638

info@agenturajapa.cz

Užitečné informace

Promovidea a PR texty – zaujměte zákazníky okamžitě

01.09.2025 13:54
V agentuře JAPA vytváříme videoprezentace, produktová videa a promo videa z vašich fotografií i vlastního videomateriálu. Kombinujeme je s PR texty, články a tiskovými zprávami, aby vaše značka byla vidět, důvěryhodná a atraktivní napříč všemi kanály. Proč kombinovat videa a PR obsah: Okamžitá pozornost: Videoprezentace zaujmou na webu i...

"Vše nejlepší k narozeninám..."

08.12.2015 12:00
Zní to sice jako otřepaná poučka, ale stále platí: Pokud si vzpomeneme na zákazníka v den jeho narozenin, vzpomene si on zase na nás, až bude příště nakupovat. Pro většinu z nás je výročí našeho narození příjemným zážitkem (tedy aspoň do určitého věku). Většinu dodavatelů/prodejců ale naše narozeniny vůbec nezajímají. Někteří si sice vzpomenou,...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Kdo profituje na vepřovém?

01.03.2018 08:52

Potraviny v České republice zdražily v posledním čtvrtletí loňského roku nejvíce z celé Evropské unie. Ještě zajímavější zjištění je fakt, že cena vepřového masa neustále stoupá. Chovatelé přitom prodávají jateční prasata za stále nižší ceny. Svaz chovatelů prasat se ptá: Kdo na zdražení profituje?

Čeští chovatelé prasat bojují s větrnými mlýny v podobě levného dováženého masa. Velkou ranou byl pro tuzemské zemědělce zákaz dovozu vepřového do Ruska. Jediné, co drží naše chovatele nad hladinou, jsou dotace, které však nemohou být všelékem.

Zajímavá jsou fakta, která hovoří jasně. Za posledních devět měsíců se cena, za kterou jsou jateční prasata vykupována, snížila z 34 na 26 korun za kilogram živé váhy. Tento alarmující stav by byl snad pochopitelný, pokud by se adekvátně snížila i cena masa na pultech našich obchodů. Kupodivu k tomu však nedošlo. Jak vyplývá z údajů Českého statistického úřadu, prodejní cena byla naopak ve stejném období navýšena o cca 15 korun za kilogram masa.  

Někdo by mohl argumentovat, že rozdíl způsobují zpracovatelé masa. Ale ani toto nebude správný směr, kterým se vydat při hledání toho, komu za nehty ulpívá zisk. Ceny zpracovatelů přesně kopírují výkupní ceny prasat.

Logicky je tedy možná jediná varianta – že rozdíl, který představuje cca 23 Kč/kg, inkasuje maloobchodní síť: obyčejní lidé si musejí připlatit a zemědělcům zbývají jen oči pro pláč. Jak s tímto vývojem situace bojovat? Zde bude každá rada drahá.

Ing. Josef Luka, předseda Svazu chovatelů prasat, k tématu uvádí: „Situace je dlouhodobě neúnosná a to přesto, že naši chovatelé prasat drží krok se stále se zpřísňujícími předpisy, jejichž realizace je velmi nákladná. Do chovů jsou investovány nemalé finanční prostředky, a na zemědělce je vyvíjen stále silnější tlak ze všech stran. Efektivita chovů stoupá, ale přesto má stále většina firem co dělat, aby se na trhu vůbec udržela.“

Mohlo by se zdát, že pomůže zvýšená poptávka po tuzemských potravinách. Ano, skutečně při výběru potravin dávají lidé stále více přednost kvalitě před cenou. A to je důvod, proč se zvýšila poptávka po českých potravinách, včetně vepřového masa.

Jediným výsledkem této změny však bylo navýšení cen u tuzemského masa. Hovoříme stále jen o balíčcích masa na pultech našich obchodů – nikoli o ceně, za kterou zemědělci prasata na jatka prodávají. Přitom se podíl vepřového masa z dovozu, jehož ceny jsou podezřele nízké, neustále navyšuje.

Čeští chovatelé nechtějí žádná privilegia. Jejich chovy jsou neustále kontrolovány ohledně dodržování welfare (dobré životní podmínky), ochrany životního prostředí, Evropskou unií a nespočtem dalších úřadů a institucí. Jistě si zaslouží férové ceny, za které budou jejich prasata vykupována, aniž by na jejich práci profitovaly pouze maloobchodní řetězce.

Chovatelé proto doufají, že se jim prostřednictvím Svazu chovatelů prasat podaří prosadit zákony, které napomohou narovnat vztahy mezi výrobci potravin a maloobchody.

-japa-