Fashion Revolution day - 24.4. 2014
Dne 24. dubna uplynul rok od největší tragédie v historii moderního oděvního průmyslu, zřícení bangladéšské továrny Rana Plaza. V troskách výrobního komplexu tehdy zemřelo 1133 dělníků, více než 2500 zraněných ponese trvalé zdravotní následky. Profesionálové módního průmyslu nyní ustanovují tento den jako “den revoluce v módě”. Ke globální kampani Fashion Revolution Day se letos připojí i Česká republi
Veřejnost i neziskové organizace apelují na oděvní společnosti, které v továrně Rana Plaza šily, aby odškodnily oběti katastrofy (kampaň #PayUp). Největší kompenzaci obětem zatím přislíbil britský řetězec Primark, naopak italský Benetton k tématu mlčí, za což si vysloužil ostrou kritiku veřejnosti. S tragédií je přímo spojováno až 28 značek.
Podle oficiální dohody (kterou uzavřela v roce 2013 bangladéšská vláda, tamní odbory, mezinárodní odborová organizace IndustriALL, nevládní organizace Clean Clothes Campaign a čtyři klíčové obchodní společnosti) mají být rodiny obětí odškodněny částkou 40 mil. USD. V otevřeném dárcovském fondu je ale nyní zhruba třetina prostředků.
Dohoda o požární bezpečnosti a bezpečnosti budov
Již v roce 2011 schválila Rada pro lidská práva při OSN schválila klíčový dokument “UN Guiding Principles on Business and Human Rights” (UNGP), který upravuje role a odpovědnost byznysu a států. Tragédie v Rana Plaza urychlila uvádění tehdy přijatých principů do praxe.
V letošním roce byla v Británii iniciována tzv. Bangladéšská Dohoda, která zavazuje značky k pravidelným kontrolám budov. Ke dnešnímu dni ji podepsalo přes 100 klíčových značek, které výrobu svého zboží zadávají dodavatelským továrnám v této zemi.
Vzniknul i americký ekvivalent smlouvy, tzv. Bangladéšská alliance pro bezpečnost dělníků, které předsedá mj. bývalá členka kabinetu prezidenta Obamy, ex-poradkyně ministra zahraničí pro mezinárodní bezpečnostní otázky, Ellen Tauscher. "Nevěnuji svůj čas věcem, u kterých nevěřím, že budou úspěšné," nechala se slyšet Taucher.
“Nejvýznamnějším důkazem pokroku v této oblasti je rostoucí spolupráce módních značek mezi sebou,” říká ředitelka společenské odpovědnosti společnosti H&M, Helena Helmerson, “společnosti spojují své síly a prostředky, provádějí drahé a náročné kontroly statiky budov, které dříve nebyly běžné.”
Kupříkladu, kontrola továrny Liberty Fashion Wear Factory v Dháce v červenci 2013 prokázala, že budova není bezpečná a společnosti Primark i Tesco svou výrobu přesunuly jinam. “Dostali jsme lekci. Dílnu v Rana Plaza jsme před tragédií kontrolovali dvakrát, ale neudělali jsme kontrolu statiky budovy, protože tu tehdy nedělal nikdo. Teď už je to ale samozřejmostí,” uvedl Paul Listera ze společnosti Primark pro britský magazín VOGUE.
Konkrétní kroky k férovějšímu módnímu průmyslu
Od uzavření těchto dvou klíčových dohod prošlo nezávislým auditem na 5000 bagladéšských továren, byla zřízena “horká linka pomoci” bangladéšským dělníkům a zlepšila se i práva pracujících na shromažďování a zakládání odborových organizací.
Bangladéšská vláda v listopadu loňského roku odhlasovala navýšení tamní minimální měsíční mzdy o 77 % na současných 68 dolarů. Minimální mzda ale stále nedosahuje tzv. důstojné mzdy, kterou dlouhodobě propaguje světová organizace Clean Clothes Campaign v kampani Asia Floor Wage. V Čechách je do této kampaně přímo zapojena nevládní organizace NaZemi.
Situace se nevyvíjí tak rychle v Kambodži, kterou nedávno otřáslo několik skandálů - od brutálně potlačených lednových protestů za vyšší mzdy, od kterých zůstává uvězněno 23 účastníků demonstrací, až po nedávné masivní omdlévaní dělnic v továrnách na sportovní oblečení vlivem agresivních chemikálií.
Průzkum módního trhu uveřejněný v Austrálii v roce 2013 poukázal na skutečnost, že 60 % dotázaných oděvních firem nemá dostatečný přehled o tom, kde a za jakých podmínek jejich oblečení vzniká. V březnu tohoto roku uveřejnila organizace NaZemi závěry nejnovějšího výzkumu s názvem “Mzdy ušité na míru”, který přichází s podobnými poznatky. Právě na tuto skutečnost se snaží upozornit mezinárodní kampaň Fashion Revolution Day, která proběhne 24.4. 2014 v den 1. výročí tragédie v Rana Plaza.
Fashion Revolution day - 24.4. 2014
Profesionálové napříč módním světem nyní usilují o to, aby 24. duben vešel v povědomí jako “Den revoluce v módě” (Fashion Revolution Day). Globální kampaně za větší transparentnost v módním průmyslu se účastní neziskové organizace, média, designéři, celebrity, široká veřejnost skrze socální sítě i oděvní firmy samotné. Iniciativa pochází z Velké Británie.
Role veřejnosti, spotřebitelů a sociálních sítí
Katalyzátorem změn by ale mohli být i samotní spotřebitelé. “Je to globální problém - musíme zpochybnit naši věrnost značkám, abychom zabránili tzv. sweatshopům všude na světě, nejenom v rozvojových zemích. Teprve až si uvědomíme, že každý nákup je takřka politická volba, pak se věci opravdu změní,” říká Livia Firth, manželka známého herce Collina Firtha, jedna ze zakladatelek iniciativy Fashion Revolution.
V den výročí tragédie v Rana Plaza vyzývají organizátoři kampaně k tomu, aby se lidé vyfotili v oblečení naruby a fotku sdíleli na sociálních sítích přímo se společností, která oděv vyrobila. Podle organizátorů se tak ukáže ochota společností reagovat na dotazy po původu jejich výrobků. Kampaň vyzývá spotřebitele k tomu, aby se o původ svého oblečená začali zajímat a dožadovat se u svých oblíbených výrobců odpovědí.
Ambasadorem kampaně Fashion Revolution pro Českou a Slovenskou republiku je online platforma na podporu udržitelné a lokální módy www.fashion-map.cz . Dále se do projektu zapojili: butik Czech Labels and Friends, Slovak Fashion Council, Bratislavský multifunkční prostor Kontakt, módní blog Fashionbook.cz a online obchod s módou ZOOT.cz, který ten den bude přispívat 20kč z každé zakázky přímo do Fondu na odškodnění obětí Rana Plaza.
-red-