České vepřové maso – můžeme oslavovat...
Celé roky čekali čeští chovatelé a další výrobci potravin na novelu zákona, která by napravila zmatek v označování potravin. A konečně se dočkali. Od 1. ledna letošního roku již není možné klamat zákazníky masem pocházejícím například z Polska, které je však opatřeno českou vlaječkou a podobnými symboly jen proto, že bylo u nás přebaleno. Pokud budou potraviny vydávány za české, musí jejich obsah minimálně ze 75 procent pocházet skutečně z České republiky.
Již nyní nenaleznete na pultech obchodů žádnou potravinu označenou logem, vlajkou či mapou České republiky, pokud skutečně nebylo vyprodukováno u nás. První výsledky tohoto zákona jsou tu: otevřete-li jakýkoli leták maloobchodního řetězce, nabydete dojmu, že muselo 90 % tuzemských producentů přes vánoční svátky zkrachovat, a přesto to tak není.
Nový zákon
Nedošlo totiž k žádným změnám, co se týká počtu potravinářských producentů, jen obchodní řetězce konečně přestaly klamat zákazníky zavádějícím označování potravin, k čemuž je přiměl až § 9b zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích.
Zákon pamatuje, mimo jiné, na takzvané nezpracované potraviny, což jsou například chlazené kuře, výsekové maso nebo mléko. Aby mohly být označeny jako české, musí ze sta procent pocházet skutečně od tuzemských prvovýrobců. U potravin zpracovaných musí pocházet z ČR alespoň 75 procent surovin a musí tu být zpracovány.
Novela také sjednocuje způsob informování o nebalených potravinách u ovoce, zeleniny, hovězího, vepřového a drůbežího masa. Nyní musí být nově uváděn i výrobce potraviny, což doposud, byť je to zarážející, povinné nebylo.
Co si více přát
Nikdy dřív neměl český zákazník takový přehled o potravinách, které nakupuje, jako je tomu dnes. Již dva roky platí povinnost označování prodávaného baleného masa. Na každém balíčku se tak dočteme, kde se konkrétní zvíře narodilo, kde bylo vykrmeno a kde poraženo. Přičtěme k tomuto nařízení ještě nový zákon o označování českých potravin a vše je již jen na našem výběru…
Můžeme tedy my všichni – ať už chovatelé, nebo spotřebitelé – slavit velký úspěch. Pokud chceme tuzemské potraviny, pokud chceme podporovat tuzemskou ekonomiku a být hrdí na vlastní produkty, čtěme etikety a po maloobchodních řetězcích je vyžadujme!
-japa-